Jesteśmy w przededniu wniesienia projektu (ustawy o elektromobilności - red.) do konsultacji międzyresortowych. To jest duża ustawa więc zakładamy, że prace w procesie uzgodnieniowym pewnie minimum pół roku będą trwały - poinformowała Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Górnictwa i Energii.

Projekt ustawy o elektromobilności wkrótce do uzgodnień międzyresortowych

W posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu Górnictwa i Energii, którego tematem była elektromobilność ("Polska w drodze do elektromobilności"), m.in. uczestniczyła Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

 

- Znane są nasze strategie negocjacyjne związane z pakietem klimatycznym i dyskusją o stanie jakości powietrza w Polsce. Chcielibyśmy  program elektromobilności  wpisać w priorytety również  w dyskusji z Komisja Europejską,  wskazując, że jest to jeden z elementów redukcji emisji w Polsce - informowała Jadwiga Emilewicz. 

Wiceminister rozwoju poinformowała ponadto, że dobiegają końca prace nad projektem ustawy o elektromobilności, której podstawowym celem jest eliminacja barier rozwoju elektromobilności i stworzenie ram prawnych dla tego rynku. 

- Jesteśmy w przededniu wniesienia projektu (ustawy o elektromobilności - red.) do konsultacji międzyresortowych. To jest duża ustawa więc zakładamy, że prace w procesie uzgodnieniowym pewnie minimum pół roku będą trwały - poinformowała Jadwiga Emilewicz. 

Wiceminister zapowiedziała uruchomienie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju  programów badawczo-rozwojowych dedykowanych elektromobilności oraz podała, że prace NFOŚiGW nad programem wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych na potrzeby transportu publicznego są „ bardzo zaawansowane”. Poinformowała także, że Polski Fundusz Rozwoju jest zainteresowany inwestycjami kapitałowymi w obszarze elektromobilności. 

- Wychodzi zarówno z ofertą do samorządów,  do spółek samorządowych zarządzających transportem tudzież zarządzających energią , ale także do producentów,  po to aby mogli rozwijać swoje moce produkcyjne - informowała Jadwiga Emilewicz. 

Wiceminister rozwoju podała ponadto, że resort rozwoju podjął kierunkową decyzję w sprawie zmiany zapisów Umowy Partnerstwa, która obecnie, jak oceniła Jadwiga Emilewicz, nie daje wyraźnych preferencji transportowi zeroemisyjnemu. 

- Nasza propozycja, która oczywiście będzie podlegała negocjacjom z Komisją Europejską , jest taka,  że zapisujemy wyraźną preferencję dla pojazdów zeroemisyjnych w  transporcie publicznym. (…)  Konieczność zmiany Umowy Partnerstwa wynika stąd, że bez zmiany Umowy Partnerstwa środki, które są na wsparcie transportu publicznego , a które są dzisiaj głównie w Regionalnych Programach Operacyjnych, są środkami umożliwiającymi zakupy na równych prawach diesla i pojazdu zero, czy niskoemisyjnego - wyjaśniała Jadwiga Emilewicz.

 

 

źródło: wnp.pl