Jesteśmy w przededniu wniesienia projektu (ustawy o elektromobilności - red.) do konsultacji międzyresortowych. To jest duża ustawa więc zakładamy, że prace w procesie uzgodnieniowym pewnie minimum pół roku będą trwały - poinformowała Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Górnictwa i Energii.
W posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu Górnictwa i Energii, którego tematem była elektromobilność ("Polska w drodze do elektromobilności"), m.in. uczestniczyła Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.
- Znane są nasze strategie negocjacyjne związane z pakietem klimatycznym i dyskusją o stanie jakości powietrza w Polsce. Chcielibyśmy program elektromobilności wpisać w priorytety również w dyskusji z Komisja Europejską, wskazując, że jest to jeden z elementów redukcji emisji w Polsce - informowała Jadwiga Emilewicz.
Wiceminister rozwoju poinformowała ponadto, że dobiegają końca prace nad projektem ustawy o elektromobilności, której podstawowym celem jest eliminacja barier rozwoju elektromobilności i stworzenie ram prawnych dla tego rynku.
- Jesteśmy w przededniu wniesienia projektu (ustawy o elektromobilności - red.) do konsultacji międzyresortowych. To jest duża ustawa więc zakładamy, że prace w procesie uzgodnieniowym pewnie minimum pół roku będą trwały - poinformowała Jadwiga Emilewicz.
Wiceminister zapowiedziała uruchomienie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programów badawczo-rozwojowych dedykowanych elektromobilności oraz podała, że prace NFOŚiGW nad programem wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych na potrzeby transportu publicznego są „ bardzo zaawansowane”. Poinformowała także, że Polski Fundusz Rozwoju jest zainteresowany inwestycjami kapitałowymi w obszarze elektromobilności.
- Wychodzi zarówno z ofertą do samorządów, do spółek samorządowych zarządzających transportem tudzież zarządzających energią , ale także do producentów, po to aby mogli rozwijać swoje moce produkcyjne - informowała Jadwiga Emilewicz.
Wiceminister rozwoju podała ponadto, że resort rozwoju podjął kierunkową decyzję w sprawie zmiany zapisów Umowy Partnerstwa, która obecnie, jak oceniła Jadwiga Emilewicz, nie daje wyraźnych preferencji transportowi zeroemisyjnemu.
- Nasza propozycja, która oczywiście będzie podlegała negocjacjom z Komisją Europejską , jest taka, że zapisujemy wyraźną preferencję dla pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym. (…) Konieczność zmiany Umowy Partnerstwa wynika stąd, że bez zmiany Umowy Partnerstwa środki, które są na wsparcie transportu publicznego , a które są dzisiaj głównie w Regionalnych Programach Operacyjnych, są środkami umożliwiającymi zakupy na równych prawach diesla i pojazdu zero, czy niskoemisyjnego - wyjaśniała Jadwiga Emilewicz.
źródło: wnp.pl