Konieczność poszukiwania oszczędności energetycznych w sektorze publicznym jest równie pożądana jak przedsiębiorstwach prywatnych. Coraz częściej dążą do niej samorządy i instytucje pożytku publicznego, zobligowane dodatkowo krajowymi planami działań w obszarze efektywności energetycznej w państwach Unii Europejskiej. Ich celem jest utrzymanie zerowego energetycznego wzrostu gospodarczego, czyli rozwój gospodarki bez wzrostu zapotrzebowania na energię pierwotną.
Sprzyja temu z pewnością decentralizacja produkcji i dystrybucji energii. Dzięki temu możliwe jest zaplanowanie procesu optymalizacji zużycia energii oraz sterowania nim na poziomie miasta czy gminy. Władze lokalne zyskują więc z jednej strony niezależność od dużych producentów energii i decyzyjność, lecz z drugiej nakłada to na nie odpowiedzialność za decyzje inwestycyjne. Planowane oszczędności energetyczne, wskazane w krajowych planach działań, w niedalekiej przyszłości będą się wiązały z poddaniem jednostek budżetowych szczegółowym badaniom i analizom. Wsparciem w tych działaniach będą służyli zewnętrzni eksperci, w tym firmy typu ESCO.
Usługi realizowane w formule ESCO są rozwiązaniem możliwym także do przeprowadzenia w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Podmiot publiczny – np. szpital, zarządca dróg czy gmina – nie musi z góry zabezpieczać w budżecie środków potrzebnych na wynagrodzenie inwestora. Partner prywatny zwykle w całości odpowiada za finansowanie procesu. Przygotowuje także dokumentację projektową, przeprowadza prace budowlane i remontowe, zajmuje się dostawą urządzeń czy zarządzaniem gospodarką energetyczną. W zamian uczestniczy w podziale korzyści wynikających ze zrealizowanych działań. Okres zwrotu inwestycji zależy od indywidualnych ustaleń pomiędzy stronami.
Współpraca jest także możliwa, jeśli klient samodzielnie uzyskał dofinansowanie na pokrycie inwestycji (np. w formie pomocy publicznej polegającej na uzyskaniu różnego rodzaju dotacji lub finansowania). Firma ESCO udziela wtedy jedynie gwarancji na efekt energetyczny i ekonomiczny.
Partner publiczny dokonuje wyboru obiektów, w których zostaną wdrożone działania EE i ocenia przy pomocy wyspecjalizowanych doradców (może to być firma ESCO) w zakresie potencjału oszczędności w zużyciu energii w tych obiektach. Na tym etapie dochodzi do:
Proces przygotowania projektu dotyczy fazy przed rozpoczęciem procedury przetargowej lub udzielania zamówienia. Partner publiczny musi określić wszystkie parametry projektu, oszacować koszty i korzyści wdrożenia różnych dostępnych opcji, a także udowodnić, że opcja PPP jest najkorzystniejszą wśród innych rozwiązań. Istotne jest też podjęcie decyzji o jednej z opcji finansowania projektu: przez partnera publicznego, prywatnego lub połowicznie.
Wykorzystanie formuły PPP, opartej na efektywności w obiektach publicznych ogranicza metody udzielania zamówienia do:
Oprócz wyboru typu procesu udzielania zamówienia w gestii partnera publicznego leży określenie
procedury oceny, procedury negocjacji oraz procedury udzielania zamówienia.
Wybór partnera prywatnego składa się z kilku etapów - wstępnej kwalifikacji oferentów, złożeniu ofert szczegółowych i rozpoczęciem negocjacji w najwyżej ocenionymi partnerami prywatnymi.
Już zaproszenie do składania ofert przez oferentów powinno zawierać projekt umowy, precyzyjnie określającej sposób finansowania projektów poprzez mechanizm PPP, ocenę i podział ryzyka. Jednakże ze względu na proponowane w trakcie procedury przetargowej rozwiązania, które prowadzą do osiągnięcia pożądanych oszczędności energii za pomocą innych środków, końcowa umowa PPP może znacząco różnić się od jej wstępnej wersji.
Finalnie obie strony, partner publiczny oraz firma ESCO, powinny wynegocjować umowę, na podstawie której obie strony wezmą na siebie określoną odpowiedzialność na każdym etapie projektu. W szczególności, umowa powinna opisywać zakres odpowiedzialności ESCO i właściciela obiektu w każdej fazie projektu. Umowa musi zawierać także plan pomiarów i weryfikacji oszczędności. Postanowienia dotyczące PiW są bardzo ważną częścią procesu zawierania EPC, gdyż determinują płatności na rzecz ESCO.
Źródło: Poradnik w zakresie efektywności energetycznej w budynkach publicznych, Ministerstwo Gospodarki; www.ppp.gov.pl